OM OSS

VÅR RESA

I Alcudia på Mallorca träffades Karin och Kjell Jakobsson 1979. De arbetade som reseledare för Fritidsresor. Att arbeta för Fritidsresor var en bra skola att lära sig vad bra och personlig service är. Elva år senare fick man möjligheten att öppna sitt första hotell, Plaza Hotel i Karlstad. Det blev en stor framgång och 1993 fick man Eurocards serviceutmärkelse Emma med devisen ”för service in i minsta detalj!” 1996 ville fastighetsägaren på Plaza att man skulle ta över det klassiska Grand Hotel i Helsingborg. Under sina elva år så utvecklades hotellet och återtog sin position som en av de ledande hotellen. Under dessa år utökades också hotellet från 116 rum till 164 rum. 2008 såldes hotellet till Choice Hotels.

Mellan 1998 till 2000 hade man ansvaret för att utveckla Garden Hotel för Skanskas räkning. När om positioneringen var färdig så såldes verksamheten till First Hotels.

Barfota by the beach är en sommarrestaurang som ligger på en sandstrand i centrala Helsingborg. Restaurangen förvärvades 2008 och ett nytt koncept skapades och redan första året mer än fördubblades omsättningen. Barfota Beach har under tre år sponsrat en skola i Sydafrika genom Star for Life försorg. Som ett resultat av att Rasmus Jakobsson arbetade som volontär i fyra månader för Star for Life, har vi nu startat ett eget välgörenhetsprojekt som hjälper föräldralösa barn i Sydafrika under namnet Dandelion – Maskrosbarn i Sydafrika.

Precis trettio år efter Kjell och Karin träffades så förvärvade man ett hotell på Palma de Mallorca. Ett nerslitet gayhotell förvandlades till ett litet personligt boutique hotell. Hotel Feliz såg dagens ljus! Under de sju år man drivit hotellet har de uppmärksammats. The Times utsåg hotellet till ett av Mallorcas 20 coolaste hotell och The Guardian tidning utsåg Feliz till ett av Palmas tio bästa hotell. Feliz är även rankat nummer ett bland bed & breakfast hotell på Trip Advisor.
Några år senare, 2014 förvärvade man Hotell Viking. Ett stort o positionerings arbete påbörjades Och alla rum renoverades. Alla unika med sin egen design. Hela entréplanet gjordes om restaurang öppnades. I oktober 2016 byte man namn till V Hotel Helsingborg. När man tog över 2014 var hotellet nummer åtta på Trip Advisor. Sedan ett år tillbaka är man nummer ett och nummer tretton i Sverige. Samma gäller på Booking.com.

I juni 2017 förvärvade man Hotel Statt i Hässleholm. För Karin var det lite speciellt då det är henens barndomsstad. Direkt påbörjades både en ompositionering och totalrenovering av hela hotellet. I augusti 2018 var hela hotellet totalrenoverat och nu skissas på planer att bygga ett 800m2 team spa.

I april förvärvades Hotel Helsing i Helsingborg där vi nu gör en totalförvandling och i november öppnar hotellet i  en ny skepnad och med nytt namn, The Vault Hotel.

Detta var lite kort om historian fram till nu……… fortsättning följer!

VÅR FILOSOFI

Redan på Fritidsresor fick vi lära oss betydelsen att se varje gäst som en unik person och göra allt man kan för att de ska bli nöjda.
Det har präglat vårt sätt att driva våra anläggningar. Allt ifrån bekvämlighet, en varm inredning till ett engagerat värdskap. Vårt värdskap är det som är överordnat allt annat. Vi vet av erfarenhet att det skapar framgång. Lite för att beskriva hur vi arbetar så pratar vi internt om att vi inte har gäster utan att vi har bara vänner på besök i vårt hem. Det innebär att man ska agera precis som man gör när man har sina egna vänner på besök. Hos oss ska det mer kännas som att komma hem till en vän. Vi kan se att det ger resultat. Alla våra hotell är rankar nummer ett på Trip Advisor och har höga betyg på alla bokningskanaler. Men det syns även i beläggning och lönsamhet Därför är personalen så viktig för oss. Vi lägger stort fokus på att alla som abetar för oss känner sig motiverade och brinner för sitt värdskap. Just nu pågår ett arbete där vi håller på att arbeta fram vår företagsKULtur. M.a.o det ska vara kul att arbeta för oss. Då kommer våra ”vänner” att trivas.

VÅR VISION

Att innan 2025 ha minst tio anläggningar och vara respekterad som en mycket kunnig hotelloperatör som är känt för att leverera mycket bra resultat i de projekt man går in i.

CSR – MASKROSBARN I SYDAFRIKA

Vi har valt att engagera oss och supporta en organisation som vi själva står bakom och har grundat. Maskrosbarn i Sydafrika grundades 2015 efter att vi varit nere på plats i Sydarika och verkligen sett behovet av stöd bland föräldralösa barn i drabbade områden.

LITE KORT OM MASKROSBARN:
Aids/HIV – epedemin slog hårt mot hela Afrika. Förutom att vuxna män och kvinnor dog, så miste också otaliga barn en eller båda föräldrarna. Bara i Sydafrika räknar man med att det finns 3,5 till 4 miljoner föräldralösa barn. Dessutom orsakar arbetslöshet, drogproblem och annat att många barn lämnas ensamma.Värst är det för de barn som saknar båda föräldrarna och kanske också andra släktingar. Det är just dessa, de mest utsatta och sårbara, som vi vill nå och stötta. I Sverige definierar vi maskrosbarn som barn till missbrukare. I Sydafrika är det ett vidare begrepp. Maskrosen, eller Dandelion på engelska, är en växt som är känd för att överleva under extremt svåra förhållanden. Likt denna måste maskrosbarnen i Sydafrika klara att göra samma sak. Det är just detta vi vill medverka till. Därför kallar vi projektet för Dandelion – för maskrosbarn i Sydafrika.

Läs mer på dandelionchild.nu

KONTAKTUPPGIFTER – ROOM REPUBLICS LEDNING

Kjell Jakobsson

Kjell Jakobsson

VD/ CEO

T. 0703-776369
E. kjell@roomrepublic.se

Delgrundare av företaget. Tidigare personalchef och driftschef på Fritidsresor, var med och startade Sergel Plaza Hotel i Stockholm innan han 1990 startade Room Reublics verksamhet med öppnandet av Plaza Hotel i Karlstad. Mellan 2003 och 2005 var Kjell klubbdirektör i Helsingborgs IF.

Karin Jakobsson

Karin Jakobsson

Design ansvarig

T. 0705-29 42 49
E. k.jakobsson@hotmail.com

Karin är ansvarig för all inredning och design och den som gjort all inredning på våra hotell. Efter sin tid som reseledare arbetade Karin på affärsresebyrå några år innan hon började som flygvärdinna på SAS/Linjeflyg. Sedan 1992 har Karin arbetat med Room Repblics verksamheter.

Cathrine Ahl

Cathrine Ahl

CFO

T. 0707-32 57 08
E. cathrine@roomrepublic.se

Cathrine är ansvarig för alla bolagens redovisning och mycket involverad i verksamheternas rutiner och ekonomiska uppföljning. Cathrine kommer senast från Clarion Grand Hotel där hon var ekonomichef i sju år.

Rasmus Jakobsson

Rasmus Jakobsson

Koncept & Kommunikation

T. 0725-57 70 70
E. rasmus@roomrepublic.se

Rasmus är ansvarig för all kommunikation inom företaget. Naturligtvis med stort fokus på sociala medier. Han ansvarar även för nya koncept. Rasmus har en kockutbildning i ryggen och har varit ansvarig för flera restauranger. Han har även arbetat på V Hotel, Barfota och Hotel Feliz. Under tre år arbetade han inom MTG med försäljning.

Jesper Rydberg

Jesper Rydberg

Marknad/Foto/Musik

T. 0725-57 70 70
E. rasmus@roomrepublic.se

Rasmus är ansvarig för all kommunikation inom företaget. Naturligtvis med stort fokus på sociala medier. Han ansvarar även för nya koncept. Rasmus har en kockutbildning i ryggen och har varit ansvarig för flera restauranger. Han har även arbetat på V Hotel, Barfota och Hotel Feliz. Under tre år arbetade han inom MTG med försäljning.